Hallintaliittymän käyttäjiä hallinnoidaan Hallintaliittymän sisällä. Käyttäjätoiminnot löytyvät osiosta Käyttäjät.
Yleistä
Käyttäjätasoja on neljä:
- Pääkäyttäjä:
- Tarkoitettu pääasiassa hallintaliittymän kehittäjille eli Kansalliskirjaston ohjelmistoylläpitäjille.
- Organisaation vastaava ylläpitäjä (pääylläpitäjä):
- On vastuussa organisaation ylläpitäjistä ja käyttäjistä sekä käyttäjätietojen ajantasaisuudesta käyttäjähallinnassa.
- Näkee oman organisaationsa näkymät, ylläpitäjät ja käyttäjät sekä voi lisätä, poistaa ja muokata niitä.
- Voi moderoida käyttäjien kommentteja.
- Epäonnistuneiden verkkomaksujen hallinnointi.
- Ylläpitäjä:
- Näkee oman organisaationsa näkymät, ylläpitäjät ja käyttäjät.
- Voi moderoida käyttäjien kommentteja.
- Epäonnistuneiden verkkomaksujen hallinnointi.
- Käyttäjä:
- Näkee vain oman organisaationsa näkymät, mutta ei voi muokata mitään.
- Näkee käyttäjien kommentit, mutta ei voi moderoida.
- Näkee kaikkien näkymien tilastot.
Vain nimetyillä luonnollisilla henkilöillä saa olla Finna-palvelun ylläpitotunnuksia. Käyttäjistä ja niiden käyttöoikeuksista on pidettävä kirjaa ja muistettava poistaa käyttäjätunnukset tarvittaessa.
Käyttäjän luominen
- Valitse "Lisää käyttäjä"
- Täytä avautuvan lomakkeen kentät ja paina "Lisää käyttäjä" -painiketta
Kenttä | Kuvaus | Rajoitteet |
---|---|---|
Etunimi | Käyttäjän etunimi | Ei rajoitteita |
Sukunimi | Käyttäjän sukunimi | Ei rajoitteita |
Organisaatio | Käyttäjän organisaatio. Ainoastaan Pääkäyttäjä-tyyppinen käyttäjä pystyy valitsemaan muun kuin oman organisaationsa, joten useimmissa tapauksissa tätä kenttää ei ole mahdollista muokata. | Alasvetovalikko, joka sisältää vain järjestelmään määritetyt organisaatiot |
Käyttäjätunnus | Kirjoita haluamasi käyttäjätunnus. Huom! Et voi muuttaa käyttäjätunnusta sen jälkeen kun käyttäjä on luotu. | Kenttä voi sisältää ainoastaan kirjaimia. |
Sähköposti | Anna käyttäjän sähköpostiosoite. | Kentän täytyy sisältää oikeamuotoinen sähköpostiosoite |
Ylläpitäjä | Ks. käyttäjätasojen kuvaukset yllä. | N/A |
Hallintaliittymä lähettää kirjautumistiedot sähköpostitse uudelle käyttjälle.
Hallintaliittymään on mahdollista kirjautua vain sallituista IP-osoitteista. Mikäli uutta käyttäjätunnusta varten on tarpeen sallia pääsy uudesta osoitteesta, voit ilmoittaa IP-osoitteen sähköpostitse: [email protected].
Käyttäjän poistaminen
- Etsi listasta käyttäjä, jonka haluat poistaa ja paina hänen nimensä kohdalla olevaa poistonäppäintä ().
- Vahvista poisto avautuvasta vahvistusikkunasta
Et voi poistaa
- Pääkäyttäjä-tasoisia käyttäjiä etkä
- itseäsi.
Käyttäjän tietojen muuttaminen
- Etsi listasta käyttäjä, jonka tietoja haluat muuttaa ja paina hänen nimensä kohdalla olevaa muokkausnäppäintä ().
- Muokkaa tietoja avautuvassa lomakkeessa ja paina sen jälkeen "Tallenna muutokset" -painiketta
Jos jätät salasana-kentät tyhjiksi, nykyinen salasana säilyy vaikka muita tietoja olisikin muutettu.
Salasanan vaihtaminen
- Etsi listasta käyttäjä, jonka salasanan haluat vaihtaa ja paina hänen nimensä kohdalla olevaa muokkausnäppäintä ().
- Avautuvassa lomakkeessa näet kentät: "Salasana" sekä "Salasana uudestaan". Syötä uusi salasana molempiin kenttiin ja paina "Tallenna muutokset" -painiketta
Jos jätät salasana-kentät tyhjiksi, nykyinen salasana säilyy vaikka muita tietoja olisikin muutettu.