Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Aineistopaketin luominen Finna Luokkahuoneeseen

Aineistopaketin kokoamisessa on syytä huomioida seuraavat viisi osa-aluetta heti työskentelyn alusta alkaen:

  • a) Teeman valitseminen
  • b) Resursointi (ajankäyttö ja käännökset)
  • c) Aineistopaketin kokoaminen Finna.fi:ssä
  • d) Aineistopaketti opetuksessa
  • e) Aineistopaketin rakentaminen

a) Teeman valitseminen

  • Pohtikaa ja tutkikaa, millaisia aineistoja organisaatiolta löytyy Finna.fi:stä ja millaisia teemakokonaisuuksia aineistoista voi rakentaa. Tärkeää on pohtia myös aineistopaketin tulokulmaa, sillä aiheesta voi olla rajatusti digitoitua aineistoa. Rajatusta aineistosta koostettu kokonaisuus voi kuitenkin olla oppimisen kannalta hyvin kiinnostava, jos se herättää pohtimaan, mitä aineisto kertoo ja mitä se jättää kertomatta. Näitä seikkoja on hyvä tuoda esiin aineistopaketin kuvauksessa ja aineistojen muistiinpanoissa.
  • Teeman pohtimisessa voi hyödyntää suoraan myös opetussuunnitelmaa. Ks. esimerkki historian opetussuunnitelmasta.Keräämme toiveita teemoista myös opettajilta. Voit kysyä suoraan ehdotusta Finnasta.
  • Hyödyntäkää teeman pohtimisessa myös kontaktejanne kouluihin ja opettajiin. Työskentelyn alkuun sovittu tapaaminen opettajan kanssa voi helpottaa ja nopeuttaa teeman valintaa, sen rajaamista ja sitomista opetussuunnitelmaan. Olemme myös Finnassa aloittamassa oppilaitosyhteistyötä eri alojen opettajaopiskelijoiden kanssa. Mikäli toivot tukea teemojen ja pedagogisten näkökulmien pohdintaan, ota yhteyttä Finnaan.

...

  • Aineistopaketin kokoaminen
    • Pilotissa mukana olleiden organisaatioiden mukaan aineistopaketin kokoaminen vie aikaa muutaman työpäivän. Aiheen ja näkökulman rajaaminen rajaa samalla myös ajankäyttöä.
  • Aineistopaketin ylläpitäminen
    • On tarpeen määritellä, kuka organisaatiossanne aineistopaketin sisältöä tarvittaessa päivittää . Aineistojen ja niihin liittyvän tiedon päivittäminen voi olla aika ajoin tarpeellista. aineistopaketin julkaisun jälkeen. Aineistopaketista saattaa esimerkiksi tulla palautetta tai ehdotuksia, jonka pohjalta on tarpeen tehdä muutoksia. Myös Finnassa tehtävä kehittämistyö saattaa aiheuttaa muutostarpeita aineistopaketteihin.

...

  • Kun aineistopaketti kootaan, tulee organisaation huolehtia myös sisällön kääntämisestä toiselle kotimaiselle kielelle. Käytännössä tämä tarkoittaa aineistopaketin otsikon, kuvauksen, opetussuunnitelmatietojen, tavoitteen ja aineistojen muistiinpanojen kääntämistä. Mikäli aineistopaketissa on tekstiaineistoa, voi muistiinpanojen kääntämistä harkita aineistokohtaisesti. Tärkeintä kuitenkin Tämä on ajankohtaista yleensä sisällön katselmoinnin jälkeen. Tärkeää on, että aineistopaketti toimii molemmilla kotimaisilla kielillä. Joskus tähän auttaa aineistokohtaisten muistiinpanojen muutokset tai erilaiset aineistovalinnat kieliversioiden välillä.
  • Luokkahuoneeseen toinen kieliversio tuodaan omana suosikkilistanaan. Tehkää kopio alkuperäisestä suosikkilistasta ja vaihtakaa siihen kääntämänne tekstitkieliversiot luodaan omina suosikkilistoinaan.
  • Kun teette aineistopakettiin muutoksia suosikkitoiminnon kauttajulkaisun jälkeen, tulee muutokset tehdä vastaavasti molempiin kieliversioihin.

...