Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

FinELib-konsortion kautta hankittujen aineistojen käyttö perustuu kirjastojen toimittamiin IP-osoitteisiin. Kirjastot päivittävät IP-tiedot itse Halti-tietokantaan oman organisaationsa tietoihin. (Kirjautuminen: https://halti.kansalliskirjasto.fi/login.php.  Ks. myös lisätietoja Haltista) Haltista lähtee automaattisesti tieto muutoksista niille kustantajille, joiden aineistoja organisaatio tilaa.

...

  • ovat tallentaneet Halti-tietokantaan toimivat IP-osoitteet,
  • päivittävät IP-osoitteiden muutokset tietokantaan sekä
  • huolehtivat siitä, että päivitetyt IP-osoitteet ovat vain ja ainoastaan aineistoja tilaavan organisaation omia ja omassa käytössä olevia osoitteita.

...

Ilman toimivia IP-osoitteita organisaatiosta ei ole pääsyä sen tilaamiin aineistoihin.

Yhteysongelmat

Pääsy aineistoon voi estyä useista syistä. Yhteysongelma selviää yleensä nopeimmin, kun otat yhteyttä suoraan aineiston kustantajaan tai välittäjään. Haltista löydät kunkin aineiston kohdalta teknisen yhteyshenkilön, jolle ilmoitus osoitetaan. Laita viesti myös tiedoksi (cc) FinELib-toimistolle (finelib(at)helsinki.fi). Halutessasi voit ilmoittaa yhteysongelmasta myös FinELib-toimiston kautta, mutta tällöin ongelman korjaamiseen menee kauemmin aikaa.

...

  • Onko organisaatiollasi voimassa oleva lisenssi aineistoon?
  • Onko käytössäsi oikea www-osoite? Linkit aineistoihin löytyvät pääsääntöisesti Haltista sekä FinELib-wikistä. Joissain aineistoissa on käytössä tilaajakohtaiset www-osoitteet.
  • Onko organisaatiosi IP-osoitteissa tapahtunut muutoksia? Käyttäjät tunnistetaan kustantajan/välittäjän päässä IP-osoitteiden perusteella, joten Haltissa tulee olla tallennettuna organisaatiosi ajantasainen IP-osoitteisto. IP-osoitemuutokset lähetetään automaattisesti eteenpäin kustantajalle/välittäjälle, joka päivittää muutokset järjestelmäänsä. Päivityksessä voi kestää muutama päivä.
  • Onko lisenssi mahdollisesti rajoitettu yhtäaikaisten käyttäjien lisenssi (simultaneous user license tai concurrent user license)? Mikäli on, pääsee aineistoon samanaikaisesti vain lisenssissä määritelty määrä käyttäjiä (ks. organisaatiosi valitsema määrä Haltista Omat aineistot –osiosta -osiosta klikkaamalla aineiston hintaa).
  • Onko yhteys poikki koko aineistoon vai osaan siitä? Mikäli yhteys on poikki esim. vain joihinkin lehtiin, tarkista Haltista löytyvästä ko. aineiston lehtilistasta, että kyseiset nimekkeet kuuluvat tilaukseenne.
  • Mikäli organisaatiollasi on käytössään Nelli- portaali tai tiedonhakupalvelu, tarkista esiintyykö ongelma vain Nelli-portaalissa siinä vai myös aineiston omassa käyttöliittymässä? Mikäli vika esiintyy vain Nelli- portaalissa tai hakupalvelussa, niin ota yhteys oman organisaatiosi Nelli-tekniseen ylläpitäjään.

Joskus palveluissa esiintyy hyvin lyhytaikaisia toimintahäiriöitä. Kannattaa kokeilla palvelua uudelleen ennen yhteysongelmasta ilmoittamista.

...