Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

  • yhteenliittymän tavoite on käyttää ja kehittää samaa järjestelmäkokonaisuutta, joka pohjautuu ensisijaisesti modulaarisiin avoimen lähdekoodin järjestelmiin
  • yhteenliittymä koostuu toistaiseksi niistä tieteellisistä kirjastoista, jotka ovat vuosina 2018-19 ottaneet käyttöön Koha-kirjastojärjestelmän yhteisellä palvelinalustalla ja palvelutuottajalla
  • yhteenliittymä on avoin kaikille kirjastoille, kunhan nykyisen yhteenliittymän toiminta ja pelisäännöt on selkiytetty
  • Kansalliskirjasto voi joko olla mukana yhteenliittymässä tai jättäytyä pois, jolloin se toimii palveluntarjoajana ja yhteistyökumppanina
  • yhteenliittymän toimielimiä ovat
    • yleiskokous
    • ohjausryhmä
    • asiantuntujaryhmäasiantuntijaryhmä
    • yleiskokous voi asettaa myös muita toimielimiä
  • päätösvalta: yleiskokouksessa on kunkin Yhteenliittymän jäsenen äänimäärä sama kuin sen viimeksi määritelty ylläpitomaksu. Tullakseen yleiskokouksen päätökseksi tulee esityksen saada vähintään kolme neljäsosaa jäsenten yhteenlasketusta äänimäärästä sekä äänestävistä jäsenistä vähintään kolmen neljäsosan äänet. Vaalissa on kuitenkin kullakin edustajalla yksi ääni, ja valituksi tulee eniten ääniä saanut ehdokas.
  • yhteenliittymän pelisäännöt kirjataan mukaan CSC:n palvelukuvaukseen, jolloin muuta, erillistä dokumentaatiota tästä ei tarvitse tehdä. Mikäli yhteenliittymä ei pääse yhteisymmärrykseen CSC:n kanssa palvelimien hoidosta, tämä asia pitää miettiä uudelleen.

Esitys: Keskustellaan pelisääntöjen suuntaviivoista ja annetaan valtuudet kustannustenjakotyöryhmälle viedä asiaa eteenpäin kokouksen antamien evästyksien mukaisesti.


9. Kustannustenjako 2020

Yleiskokous nimitti keväällä kustannustenjakotyöryhmän pohtimaan kustannusten jakoa vuoden 2019 jälkeen. Se Kustannustenjakotyöryhmä totesi keväällä, että eväitä mallin rakentamiseen ei ole ennen kuin saadaan lisätietoa kustannuksista. 

Työryhmä kokoontui kesäkuussa ja päätti tehdä yleiskokouksessa 6.5.2019 tehtäväksi annetun laskelman AMKIT- ja Linnea2-konsortioiden kustannustenjakomallien soveltuvuudesta yhteenliittymän käyttöön. Tuloksia käsiteltiin ohjausryhmän kokouksessa 6.9.2019. Ohjausryhmä totesi, että AMKIT-konsortion malli on Linnea2-konsortion mallia neutraalimpi. Pienten kirjastojen kohdalla eroa ei juurikaan ollut, mutta isojen kirjastojen suhteellinen osuus Linnea2-mallin tuloksissa kasvaa selvästi. Tämä on seurausta ennen kaikkea suurista nimeke- ja nidemääristä, joiden vaikutus korostuu Linnea2-mallissa.

...