Käyttäjätarinat

Versio
 
1Käyttäjätarinat kirjoitettu MKi 18.10.2013
2Käyttäjätarinat täydennetty projektiryhmän katselmointia varten MKi 28.10.2013
3Käyttäjätarinoita täydennetty projektiryhmän katselmoinnin jälkeen. Valmis katselmoitavaksi uudelleen MKi 1.11.2013
4Käyttäjätarinat muokattu asiantuntijaryhmän katselmoinnin jälkeen. Hyväksytty asiantuntijaryhmässä sovittujen muutosten jälkeen MKi 20.11.2013

Kommentit kokonaisuudesta

 

Käyttöskenaariot

Viestejä asiakkaille voidaan lähettää esimerkiksi seuraavilla tavoilla


Viestin lähetystapaSelite
KirjePerinteinen paperikirje. Kirjastojärjestelmä tulostaa kirjeet paperille ja kirjaston henkilökunta postittaa kirjeet.
iPostiPaperikirje, jonka posti toimittaa palveluna. Kirjastojärjestelmä lähettää kirjeeseen liittyvät tiedot Itellaa, jossa kirjeet tulostetaan paperille ja postitetaan asiakkaille.
SähköpostiKirjastojärjestelmä lähettää asiakkaalle viestin tämän ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen.
TekstiviestiKirjastojärjestelmä lähettää asiakkaalle viestin tekstiviestinä (saattaa olla väistyvät tapa toimittaa viestejä)
Verkossa lähetettävä viesti (facebook tms.)Kirjastojärjestelmä lähettää asiakkaalle viestin jonkin verkkopalvelun kautta
Viesti asiakaskäyttöliittymäänKirjastojärjestelmä lähettää asiakkaan viestin kirjaston asiakaskäyttöliittymään (esim. Finna)

Asiakkaille lähetettäviä kirjeitä, viestejä ja ilmoituksia ovat esimerkiksi

Viesti
Viestin liittyminen tapahtumaan
Viestiin liittyvät asetukset
EräpäivämuistutusN päivää ennen eräpäivää ja/tai n päivää eräpäivän jälkeen lähetetään asiakkaalle ilmoituksia lainojen erääntymisestä.

Organisaatio lähettää eräpäivämuistutuksia kyllä/ei
Organisaation sallimat lähetystavat
Eräpäivämuistutuksen lähettämisajankohdan oletusarvo
Asiakkaalla mahdollisuus muuttaa lähettämisajankohtaa kyllä/ei
Asiakkaalla mahdollisuus valita useita eräpäivämuistutuksia myös eräpäivän jälkeen kyllä/ei
Mille asiakasrooleille eräpäivämuistutus lähetetään

PalautuskehotuksetOrganisaatio lähettää 0-n palautuskehotustaOrganisaatio lähettää 0-n palautuskehotusta

1-n.palautuskehotus

(N päivää eräpäivän jälkeen) tai n päivää/tuntia edellisestä palautuskehotuksen lähettämisestä asiakkaalle lähetetään palautuskehotus. Palautuskehotuksia voidaan lähettää useita.

Palautuskehotuksen nimi
Palautuskehotuksen tyyppi 1.-n.palautuskehotus

Mistä kokoelmasta tai aineistosta tällainen palautuskehotus lähetetään
Mille asiakasrooleille tällainen palautuskehotus lähetetään
Lähetetäänkö palautuskehotus huoltajalle/valtuutetulle
Palautuskehotus lähetetään N päivän kuluttua eräpäivästä

Mahdollisuus määritellä säännöt palautuskehotuksen lähettämisen ajankohtaan (esim. jos aineistoon kohdistuu varaus, kehotus lähtee heti eräpäivää seuraavana päivänä).


Maksu palautuskehotuksesta
Palautuskehotuksen tekstit tai malli (erikieliset mallit)
Mahdollisuus määritellä erilaiset tekstit eri palautuskehotuksiin.

Organisaation sallimat lähetystavat
Asiakkaalla mahdollisuus valita palautuskehotuksen lähettämistapa kyllä/ei

Asiakkaalla mahdollisuus muuttaa palautuskehotuksen lähettämisajankohtia kyllä/ei

 

Ilmoitus lainakieltoon asettamisesta tai muusta sanktiosta ja varoitus laskuttamisesta/perinnästä

N päivää eräpäivästä tai maksurajan ylittymisestä


Lainakieltoilmoituksen nimi

Mistä kokoelmasta tai aineistosta tällainen palautuskehotus lähetetään
Mille asiakasrooleille tällainen lainakieltoilmoitus lähetetään
Lainakieltoilmoitus lähetetään N päivän kuluttua eräpäivästä
Lainakieltoilmoituksen tekstit tai malli (erikieliset mallit)

Organisaation sallimat lähetystavat
Asiakkaalla mahdollisuus valita lainakieltoilmoituksen lähettämistapa kyllä/ei

Ilmoitus saamisten siirtämisestä perittäväksi muualle (perintätoimisto/muu taho)  
LaskuN päivää eräpäivästä

Laskun nimi

Mistä kokoelmasta tai aineistosta tällainen lasku lähetetään
Mille asiakasrooleille tällainen lasku lähetetään
Lasku lähetetään N päivän kuluttua eräpäivästä
Laskutuskulu
Laskun tekstit tai malli (erikieliset mallit)

Varatun aineiston saapumisilmoitusKun asiakkaan varaama aineisto on noudettavissa noutopisteestäAsiakkaalla mahdollisuus valita saapumisilmoituksen lähettämistapa kyllä/ei
 Vapaamuotoinen viesti Kun kirjastosta halutaan ottaa muussa tilanteessa yhteys asiakkaaseen tai asiakkaisiin. Esimerkiksi puuttuva levy cd-kotelosta tai jokin kaikille suunnattu joukkotiedote.

Viestin otsikko
Kenelle tai mille ryhmälle viesti lähetetään
Viestin teksti
Viestin lähetysmuoto 

Asiakkaalle lähetettäviin viesteihin liittyvät määritykset voidaan asettaa organisaatiokohtaisesti, toimipistekohtaisesti, aineiston kokoelman mukaan, asiakasroolin mukaan.

Esitiedot

Tyypillinen tapaus

Marko on lainannut kirjoja opiskelupaikansa kirjastosta, eikä ole palauttanut lainoja ajoissa. 4 päivää eräpäivän jälkeen kirjasto lähettää Markolle sähköpostilla palautuskehotuksen lainoista, järjestelmä tallentaa tiedot palautuskehotuksesta ja merkitsee Markolle huomatusmaksun 2 euroa/palautuskehotus. Marko palauttaa osan lainoistaan. Kun loput lainat ovat myöhässä vielä 7 päivää lisää ensimmäisen palautuskehotuksen jälkeen, kirjasto lähettää Markolle sähköpostina toisen palautuskehotuksen jossa näkyvät ne lainat, jotka Markolla on vielä palauttamatta. Järjestelmä tallentaa tiedot palautuskehotuksesta ja merkitsee markolle huomautusmaksun 2 euroa/palautuskehotus. Jos lainat edelleen ovat palauttamatta 7 päivän kuluttua 2. palautuskehotuksen jälkeen, järjestelmä lähettää Markolle 3.:n palautuskehotuksen kirjeenä. 3.ssa palautuskehotuksessa varoitetaan siitä, että jos aineistoa ei palauteta, se laskutetaan Markolta.

Venla on lainannut lastenkirjan kunnankirjastosta eikä ole palauttanut sitä ajoissa. Kun 14 päivää eräpäivästä on kulunut, kirjasto lähettää Venlalle 1. palautuskehotuksen lainatusta aineistosta, järjestelmä tallentaa tiedot palautuskehotuksesta ja lisää Venlalle maksun palautuskehotuksesta. Venla ei löydä lainaamaansa kirjaa. kun 14+14 päivää eräpäivästä on kulunut, lähettää kirjasto 2. huomautuksen palauttamattomasta aineistosta Venlan huoltajalle, järjestelmä tallentaa tiedot palautuskehotuksesta ja lisää Venlalle maksun palautuskehotuksesta.. Kun kirjaa ei löydy ja aineisto on yhä palauttamatta, lähettää kirjasto 14+14+14 päivän kuluttua eräpäivästä Venlan huoltajalle laskun kirjasta.

Saila on lainannut lehden opiskelukirjastostaan. Saila saa 3 päivää ennen lainan erääntymistä sähköpostiin ilmoituksen lainan eräpäivän lähestymisestä. Saila palauttaa lainansa kirjaston ajallaan.

Heikki on varannut kaupunginkirjastosta kirjan ja valinnut kirjan noutopaikaksi kirjastoauton. Edellinen lainaaja palauttaa kirjan, Heikin varaus kiinnittyy kirjaan ja kirja lähtee kuljetukseen kirjastoautoon. Kirjastoautossa virkailija palauttaa kirjan ja Heikille lähtee sähköpostilla ilmoitus, että varattu kirja on noudettavissa.

Poikkeukset:

 

KäyttäjätarinatKatselmoinnin kommentitTestit ja yleiset huomautukset
   
Asiakkaana haluan  
kirjaston muistuttavan minulle lähestyvästä eräpäivästä, jotta muistan palauttaa lainaamani aineiston ajoissa  
valita itse kuinka monta eräpäivämuistusta minulle lähetetään ennen ja jälkeen eräpäivän, jotta saan itselleni sopivan määrän muistutuksia riippumatta  
valita itse kuinka monta päivää ennen eräpäivää ja/tai eräpäivän jälkeen eräpäivämuistutuksia lähetetään, jotta minulle jää tarpeeksi aikaa palauttaa lainaamani aineisto  
että palautuskehotuksessa näkyvät minulle kertyneet maksut, jotta osaan varautua maksamaan maksuni 

Pitää olla säädettävissä, mitä maksuja palautuskehotukseen tulostetaan. Viestin täytyy olla selkeä, jotta asiakas ymmärtää että sakkoja voi vielä kertyä. Esim muotoon x. päivänä sakkoa on ollut y euroa. Ja lisäksi vielä kerrotaan paljonko sakkoa tulee koko ajan (esim. sakkoa kertyy z euroa/päivä).

että palautuskehotuksessa näkyy selkeästi mitä aineistoa palautuskehotus koskee, koska haluan tietää mitkä kappaleet lainaamastani aineistosta pitää palauttaa kirjastoon  
että sähköisesti lähetetyssä palautuskehotteessa on linkki lainojen uusimispalveluun, jotta saan mahdollisimman helposti uusittua lainojani  
että voin itse valita, mitä viestejä kirjasto lähettää minulle Pitää olla määriteltävissä mitkä viestit ovat pakollisia, niin ettei asiakas voi estää niiden lähettämistä.
Huoltajana tai edunvalvojana haluan  
että huollettavani lainaamasta aineistosta tulee palautuskehotus minulle siinä vaiheessa, kun lainattu aineisto on myöhässä niin paljon, että siitä on tulossa seuraamuksia, koska minä vastaan lainatusta aineistosta  
Itsepalveluna toimivana asiakkaana haluan  
määritellä millä tavalla haluan eri viestit kirjastosta itselleni, jotta saan viestit mahdollisimman nopeasti ja itselleni sopivimmalla tavalla 

Asiakaskäyttöliittymän toiminto (esim. FINNA)

palautuskehotukset
saapumisilmoitukset
eräpäivämuistutukset

sähköpostilla
kirjeenä
SMS-viestinä
joku muu yleinen lähetystapa (esim. facebook viesti)

Asiakas voi valita useamman lähetystavan itselleen (esim. kirje ja sähköposti)

nähdä, mitä valitsemani viestin lähettäminen maksaa minulle, jotta voin varautua maksuihin ja valita itselleni kustannustehokkaimman viestitystavan  
valita itse, lähetetäänkö minulle eräpäivämuistutuksia ja kuinka paljon ennen eräpäivää muistutukset lähetetään, jotta muistan palauttaa lainaamani aineiston ja minulle jää riittävästi aikaa palauttaa aineisto muistuttamisen jälkeen 

Asiakaskäyttöliittymän toiminto (esim. FINNA)

jos kirjasto tarjoaa mahdollisuutta lähettää eräpäivämuistutuksia

nähdä mistä lainoistani on lähetetty palautuskehotus, jotta näen mitkä lainat minun pitää palauttaa tai uusia  
Virkailijana haluan  
merkitä yksittäisen lainan siten, että siitä lähtee palautuskehotus, koska haluan aineiston palautettavaksi kirjastoon ja ilman merkintää laina ei palautuisi (kutsuva varaus) 

jatkuvalla tai pitkällä laina-ajalla olevat lainat

MKI: Kutsuva varaus on kuvattu myös varauksen käyttäjätarinoissa.

merkitä yksittäisen lainan siten, että siitä ei lähetetä palautuskehotuksia tietyn ajanjakson aikana, koska asiakas on ilmoittanut aineiston kadonneeksi ja pyytänyt aikaa etsiäkseen aineistoa 

mahdollisuus jäädyttää karhuaminen pitää olla kytkettävissä päälle kirjastokohtaisesti


nähdä mistä aineistosta asiakkaalle on lähetetty palautuskehotuksia ja kuinka monta niitä on lähetetty, koska minun täytyy osata kertoa asiakkaalle, mitkä lainatut aineistot hänen tulisi palauttaa  
saada ilmoituksen, jos viestien lähettäminen tai tulostaminen ei onnistu ja epäonnistumisen syyn, jotta voin selvittää vian  
että voin tarvittaessa tulostaa/lähettää "manuaalisesti" oman toimipisteeni/organisaationi palautuskehotukset, jos lähetyksen automatiikka ei toimi tai haluan jostain muusta syystä palautuskehotuksia muulloin kuin ajastettuina aikoina  
että voin tarvittaessa tulostaa/lähettää viestejä uudelleen, jos viestien tulostus/lähettäminen on epäonnistunut Uudelleentulostamisessa on ehdottomasti huomioitava se, ettei maksuja saa tulla asiakkaalle moneen kertaan.
Kirjastojärjestelmän paikallisena pääkäyttäjänä haluan  
määritellä kuinka monta palautuskehotusta asiakkaalle lähetetään oman organisaationi lainoista ennen aineiston laskuttamista  
määritellä kuinka pian lainan eräpäivästä asiakkaalle lähetetään palautuskehotus, koska palautuskehotuksen lähettäminen vaikuttaa siihen kuinka nopeasti aineisto palautuu
määritellä mitä tietoja palautuskehotteeseen sisällytetään lainatusta aineistosta, lainatapahtumasta ja kirjastosta, koska eri tiedot ovat oleellisia eri kirjastojen palautuskehotteissa  
määritellä millainen maksu mistäkin palautuskehotteesta peritään, koska kirjastollani on vakiintuneet maksut  
määritellä viesteihin liittyvät maksut viestin lähettämistavan mukaan, koska erilaisista lähettämistavoista on erilaiset kustannukset kirjastolle ja asiakkaita halutaan ohjata käyttämään tiettyjä lähettämistapoja  
määritellä asiakasroolin mukaan, lähetetäänkö palautuskehotuksia vai ei, koska haluan kytkeä palautuskehotukset pois tietyiltä asiakasrooleilta  
määritellä kuinka usein ja mihin aikaan viestien lähettämisen ja tulostamisen eräajo toimii, koska haluan sovittaa kirjeiden lähettämisen ajankohdat kirjastoni toimintoihin  
määritellä mitkä viestipalvelut ovat käytössä kirjastossani, koska eri kirjastoilla on erilaiset toimintatavat ja viestit liittyvät kirjaston toimintatapoihin eräpäivämuistutukset
valita lähetetäänkö ja tulostetaanko saapumisilmoitus heti varatun teoksen saapuessa vai keskitetysti eräajona, koska käytännöllisimpään tapaan vaikuttavat kirjastoni toimintatavat Esimerkiksi sähköposti ja SMS saapumisilmoitukset heti kun varattu aineisto on noudettavissa, kirjeenä (ja iPostina) lähetettävät eräajona.
voida valita saapumisilmoituksen lähettämisajankohdan (heti/eräajona) saapumisilmoituksen lähettämistavan mukaan (tekstiviesti, sähköposti, iPosti kirje, tuloste), koska käytännöllisimpään tapaan vaikuttavat kirjastoni toimintatavat  

5 Comments

  1. Anonymous

    viagra libyen http://viagralak.com/ - online viagra generic viagra online viagra pfizer 100mg cork
  2. Anonymous

    fast get viagra continue http://viagraomz.com/ - online viagra viagra cheap dangers of viagra
  3. Anonymous

    brand cialis delivery london buy cialis online cialis online price of cialis soft 20 mg
  4. Anonymous

    cost cialis 10 and 20 generic cialis cialis cheap venta cialis bilbao
  5. Anonymous

    we like it get cialis buy cialis online cialis online only here cialis by mail