RDA-työohje: pelit

Tämä on pikaohje, joka auttaa havainnoimaan kuvailussa tapahtuneet muutokset. Mukana ovat vain tärkeimmät kyseiselle aineistolle kuuluvat elementit ja kentät. Tarkemmat ohjeet löytyvät MARC 21 -sovellusohje (RDA) -sivullta ja  RDA-toolkit -ohjeista.

Ohjeessa on linkit RDA-kuvailuohjeiden vastaaviin kohtiin. Linkit toimivat, jos olet kirjautunut RDA Toolkitiin.

  • Ydinelementti = pakolliset tiedot, jos ovat saatavilla. Suomalaisten linjausten mukaisia lisäydinelementtejä ei ole välttämättä erikseen kerrottu.
  • TEMK = Teos, Ekspressio, Manifestaatio, Kappale
     

Pelit voidaan jaotella videopeleihin ja fyysisiin peleihin:

Videopeli on yleisnimitys monille eri formaatissa julkaistuille digitaalisille peleille. Videopelit-termi kattaa kaikki PC-pelit (tietokonepelit), konsolipelit, ”käsikonsolipelit” (Nintendot, PSVita...), mobiilipelit ja online-pelit (verkkopelit),
ks. OLAC -ohje s. 6: "PC games (for desktop and laptop computers), Console games (for Xbox, PlayStation, Wii, Sega Genesis, Atari 2600, etc.), handheld games (Nintendo DS or 3DS, PlayStation Vita, etc.), mobile games (for mobile phones and tablet computers) and games available online (accessible by any computer device with an Internet connection)."

Fyysiset pelit -termi kattaa kaikki erilaiset fyysisinä objekteina julkaistut pelityypit kuten lautapelit, korttipelit, liikunta-/urheilupelit jne.

Pelien kuvailutiedot tallennetaan MARC 21 -formaattiin tallennetyypin mukaisesti:

MARC 21 -formaatin nimiön tietueen tyyppi 000/06:

a - Tekstiaineisto
Sisältää painetut, mikromuotoiset ja elektroniset tekstiaineistot.

m - Elektroninen aineisto
Sisältää seuraavat elektronisten aineistojen lajit: tietokoneohjelmistot (sis. ohjelmat, pelit, kirjasinlajit), numeerinen data, tietokonekäyttöinen multimedia, verkossa olevat järjestelmät ja palvelut. Näitä aineistolajeja voidaan koodata myös muuksi aineistotyypiksi, jos sisällön merkittävä osuus niin määrää (esimerkiksi kartografinen vektoridata koodataan kartaksi eikä elektroniseksi aineistoksi). Muut elektronisen aineiston lajit koodataan merkittävimmän sisällön mukaisesti (esim. tekstiaineisto, äänite, nuottijulkaisu, kartta-aineisto, kuva, heijastettava kuva tai viestin). Epävarmoissa tapauksissa kohde voidaan koodata elektroniseksi aineistoksi.

r - Esine
Sisältää keinotekoiset esineet kuten mallit, dioraamat, pelit ja palapelit, simulaatiot, veistokset ja muut kolmiulotteiset taideteokset ja niiden jäljennökset, näyttelyesineet, koneet, vaatteet, lelut ja käsityöt, sekä luonnolliset kappaleet kuten mikroskooppipreparaatit.

Videopelit kuvaillaan elektronisena aineistona (CF, tietueen nimiö 000/06 = m).

Fyysiset pelit (lautapelit, korttipelit), kuvaillaan esineinä (VM, tietueen nimiö 000/06 = r).

Roolipeli, jos julkaistu painettuna kirjana kuvaillaan tekstijulkaisuna (BK, tietueen nimiö 000/06 = a).

Lisätietoa videopelien kuvailusta: Best Practices for Cataloging Video Games Using RDA and MARC21 Version 1.0 June 2015 (GameBestPractices.pdf)
Lisätietoa fyysisten pelien kuvailustaCataloging 3D Objects & 2D Graphics (the fun, Touchable Stuff!) using RDA and MARC21.

RDA-lukuMARC21-kenttä
tiedonlähde
Ohjetekstit, esimerkit, uudet tärkeät asiatYdinelementit (0.6)
Linjaukset
TEMK
000 Nimiö

Levy

mparvoselitys
06mtietueen tyyppi: elektroninen aineisto
07mtietueen bibl. taso: monografia
09atietueen merkistö: UCS/Unicode (UTF8)
174koodaustaso: välitaso (Melindan suositeltu kuvailutaso)
18i

luettelointisäännöt: RDA-kuvailussa käytetään aina koodia i - ISBD-välimerkitys

 

Päivittyvä verkkopeli

mparvoselitys
06mtietueen tyyppi: elektroninen aineisto
07itietueen bibl. taso: päivittyvä
09atietueen merkistö: UCS/Unicode (UTF8)
174koodaustaso: välitaso (Melindan suositeltu kuvailutaso)
18iluettelointisäännöt: RDA-kuvailussa käytetään aina koodia i - ISBD-välimerkitys

Lautapeli

mparvoselitys
06rtietueen tyyppi: esine
07mtietueen bibl. taso: monografia
09atietueen merkistö: UCS/Unicode (UTF8)
174koodaustaso: välitaso (Melindan suositeltu kuvailutaso)
18iluettelointisäännöt: RDA-kuvailussa käytetään aina koodia i - ISBD-välimerkitys
  
 007 Ulkoasua koskevat informaatiokoodit


Videopeli

mparvoselitys
00caineistoluokka: elektroninen aineisto
01b/d/o/r/zaineiston erityismääre: piirikotelo / levyke / optinen levy / suorakäyttö, online / muu
03cväritys: värillinen
04g/zmitat: 12 cm / muu
05aääni: tuottaa ääntä

Lautapeli

mparvoselitys
00zaineistoluokka: määrittelemätön
01uaineiston erityismääre: määrittelemätön


  
  • 6.11.1.1 Ekspression kieli
  • 6.11.1.2 Tiedonlähde
  • 7.12 Sisällön kieli
  • 7.12.1.2 Tiedonlähde
008 informaatiokoodit

OPAC-fasetoinnin vuoksi täytettävä tarkasti mm. kohderyhmä.

 

mparvoselitys
06s/t

julkaisuajan tyyppi

s = yksi vuosi
t = vuosi + tekijänoikeusvuosi

07-10<1234>julkaisuvuosi 1. vuosiluku
11-14<1234>julkaisuvuosi 2. vuosiluku, tekijänoikeusvuosi tai 9999, jos päivittyvä
15-17<xxx>julkaisumaa MARC 21 Maakoodit -listalta
22j / g / e

kohderyhmä:

j = lapset ja nuoret
g = kaikenikäisille sopiva
e = aikuiset (K18)

23q / o

ilmiasu: paikalliskäyttöinen tallenne / verkkoaineisto

26gVideopelit: elektronisen aineiston tyyppi: peli (vrt. lautapelit mp. 33)
28#virallisjulkaisu: ei virallisjulkaisu
33gLauta- ja korttipelit : Visuaalisen aineiston tyyppi = peli (vrt. videopelit mp 26 )
35-37<xxx>kolmikirjaiminen MARC 21 Kielikoodi: ensimmäinen po. sama kuin 041‡a-osakentässä
 E M
  • 2.15 Manifestaation tunniste
  • 2.15.1.2 Tiedonlähde
020 ISBN
Tiedonlähde: Mikä tahansa

ISBN-tunnus merkitään, jos sellainen on

020 ## ‡a 978-91-86359-15-7

YdinelementtiM
  • 2.15 Manifestaation tunniste
  • 2.15.1.2 Tiedonlähde
024 Muut standarditunnukset
Tiedonlähde: Mikä tahansa

Yleensä EAN- / GTIN- / UPC-tunnus. Myös pelialustaan liittyvät tunnukset kuten CUSA, BLES, RVL

024 3# ‡a 9771444875007 (kyseessä EAN-, GTIN-tunnus)

024 8# ‡a CUSA00600 (PlayStationille tyypillinen)

024 8# ‡a RVL-RMKE-USA-BO ‡q levy (Wii-levyille)

024 8# ‡a RVL P RMKE USZ ‡q tekstiliite (Wii-levyissä)

 


 

Ydinelementti, SKL-linjausM
  • 2.15 Manifestaation tunniste
  • 2.15.1.2 Tiedonlähde
028 Julkaisijan tunnus
Tiedonlähde: Mikä tahansa

Ensin julkaisija (‡b), sitten julkaisijan tunnus (‡a)
Jos kyseessä jakajan tunnus, niin 1. indikaattorin arvo 6

028 51 ‡b Ubisoft ‡a 333036 (Huomaa 1. indikaattorin arvo po. 5)
028 51 ‡b Tactic ‡a 02752

Ydinelementti, SKL-linjausM
  • 6.11.1.1 Ekspression kieli
  • 6.11.1.2 Tiedonlähde
  • 7.12Sisällön kieli
  • 7.12.1.2 Tiedonlähde
041 Kielikoodi
Ks. myös 546

Kielet

  • ‡a = pelissä puhutut kielet
  • ‡j = pelin tekstitykset
  • ‡g = liiteaineiston kieli
  • ‡h = alkukieli, jos sisältää käännöksiä

041 0# ‡a eng ‡g eng (liitteenä englanninkielinen käyttöopas)

YdinelementtiE
 049 Suomalainen kenttä : tarkastusnumero
ks. kenttä 506

Tarkastukseen liittyviä tietoja osakenttä ‡c
Pakollinen lainausjärjestelmiä varten (ikarajat.fi)
(katso myös suositusikäraja 521-kenttä)

049 ## ‡c K18

049 ## ‡c S (käytetään myös K3-merkityistä)

 M
  • 19.2 Teoksen tekijä
  • I.2.1 suhdemäärite (suunnittelija)
100 Pääkirjaus henkilön nimi

Katso 19.2.1.1 linjaus: lauta- ja roolipelien tekijät merkitään teoksen tekijöiksi

100 1# ‡a Mannerla, Kari, ‡e designer. (pelien suunnittelijat = designer)
245 1# ‡a
Afrikan tähti

 T
  • 6.2.2 Teoksen ensisijainen nimeke
  • 6.27.1.3 Yhteistyössä tehdyt teokset
  • 6.2.2.2 Tiedonlähde
130 Ensisijainen nimeke (Preferred title), tunnettu kokoomanimeke (Conventional collective title)

Liikkuva kuva. Elokuvien, videoiden, videopelien tms. auktorisoitu hakutieto muodostetaan teoksen ensisijaisesta nimekkeestä (katso RDA 6.2.2).
Samannimisiä teoksia erottamaan käytetään muototermejä peli, videopeli, ks. Metatietosanasto

130-kenttää tarvitaan, jos kuvattava manifestaatio on käännös tai jos se on aikaisemmin julkaistu toisella nimellä.

130 0# ‡a Cars 3 (videopeli)
245 10 ‡a Cars 3 :PS4 /‡c ...

Ydinelementti 
  • 2.3.2 Nimeke
  • 2.3.3  Rinnakkaisnimeke
  • 2.3.4 Muu nimeketieto
  • 2.3.5 Rinnakkainen muu nimeketieto
  • 2.4 Vastuullisuustiedot
  • Liite A Isot alkukirjaimet
  • 2.2.2.3 Ensisijainen tiedonlähde, suomalainen linjaus
  • 2.3.2.7 Versioiden nimien sisällyttäminen päänimekkeeseen

245 Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö

Ensisijainen tiedonlähde, suomalainen linjaus: tiedonlähde on levy, lautapeleillä aineisto itse

Versioiden, osien ja lisenssien nimet sisällytetään päänimekkeeseen

 

Osakentän 245‡c vastuullisuustiedon tulee olla samasta tiedonlähteestä kuin päänimekkeen. Jos ei selkeää vastuullisuusmerkintää päänimekkeen yhteydessä ei ole, käytä kenttää 508.
Muut nimekkeet: tulee olla samasta lähteestä kuin päänimekkeenkin.
Pelialusta merkitään alanimekkeeksi siinä muodossa, missä se esiintyy päänimekkeen yhteydessä, koska se on pitkäaikainen kansallinen käytäntö.
Isojen alkukirjainten merkitsemisessä sovelletaan kielikohtaisia ohjeita.
Myös nimekkeeseen liittyvät välimerkit jäljennetään nimekkeen yhteyteen, koska ne kuuluvat pelien käytäntöön ja lisäävät selkeyttä (alla esimerkiksi kaksoispiste päänimekkeen yhteydessä).

245 10 ‡a Diablo III: reaper of souls :b PS4
246 3# ‡a Diablo 3
246 30 ‡a Reaper of souls

245 10 ‡a Plants vs. Zombies GW2 :b PS4 / ‡c developed by PopCap Games.
246 30 ‡a Plants vs. Zombies
246 3# ‡a Plants versus Zombies
246 30 ‡a GW2
246 3# ‡a Garden warfare 2

 

Ydinelementti:

Päänimeke, rinnakkainen päänimeke ja muu nimeketieto.

Kaikki vastuullisuustiedot merkitään, jotka ovat tarpeen julkaisun tunnistamiseksi tai joita pidetään muuten tärkeinä.

 
  • 2.3.3 Rinnakkainen päänimeke
  • 2.3.4 Muut nimeketiedot
  • 2.3.5 Rinnakkainen muu nimeketieto
  • 2.3.6 Varianttinimeke
  • 2.3.8 Myöhempi nimeke
  • 2.3.4.2 Tiedonlähde
246 Muut nimekkeet
Tiedonlähde: aineisto itse

Käytetään kentän 245 ohella, mutta ei yksinään. Kenttään tallennetaan kentän 245 nimekkeeseen liittyvät nimekkeet kuten varianttinimekkeet ja nimekkeen osat. Metatietosanastosta löytyy ‡i-osakentässä käytettäviä fraaseja

246 13 ‡i Avattu nimeke: ‡a Plants versus Zombies

  

250 Painosmerkintö

Tiedonlähde:
a) päänimekkeen tiedonlähde (katso 2.3.2.2)
b)jokin muu aineistoon sisältyvä lähde (katso 2.2.2.)
c)jokin muu kohdassa 2.2.4. määritelty tiedonlähde

Jäljennetään suoraan aineistosta, ei lyhennetä

250 ## ‡a Ten year anniversary edition.

250 ## ‡a Version 1.2.

 

YdinelementtiM

264 Huomautus tuotanto-, kustannus-, jakelu-, valmistus- ja tekijänoikeustiedoista

Tiedonlähde: aineisto itse (järjestys: päänimekkeen tiedonlähde, muu aineistoon sisältyvä tiedonlähde, muu aineistoon liittyvä tiedonlähde)

Jäljennetään aineistosta.

264 #1 ‡a Frankfurt a. M. : ‡b Nintendo, ‡c [2010]
264 #4 ‡c ©2009

264 #1 ‡a Redmond, CA : ‡b Nintendo of America, ‡c 2000.

264 #1 ‡a Pori : ‡b Tactic, ‡c [2016]
264 #4 ‡c ©2016 

YdinelementtiM
  • 3.4 Laajuus
  • 7.22 kesto, 7.22.1.3 Keston merkitseminen,
  •  lyhenteet ks. suom. linjaus Liite B
  • 7.17.1.4 Värillisyys
  • 7.18.1.3 Äänisisällön merkitseminen
  • 3.4.1.2 Laajuuden tiedonlähde
  • 7.22.1.2 Keston tiedonlähde
  • 7.17.1.2 Värillisyyden tiedonlähde
  • 7.18.1.2 Äänisisällön tiedonlähde
300 Ulkoasu
Tiedonlähde aineisto itse

Laajuuden yksikkö, värillisyys, äänet - merkitään ilman lyhenteitä;

Äänisisällöstä käytettävät termit:  äänetön / ääni  - huom! termi 'mykkä' poistunut käytöstä keväällä 2018.

Koko ei ole ydinelementti, mutta sen voi merkitä.

300 ## ‡a 1 tietolevy :‡b värillinen, ääni

300 ## ‡a 1 tietolevy :‡b värillinen, ääni + ‡e 1 pikaopas (2 sivua)

300 ## ‡a 1 piirikotelo :‡b värillinen, ääni  — huom! esim. Nintendo DS

300 ## ‡a 1 muistikortti (Nintendo Switch) : ‡b värillinen, ääni ; ‡c 3 x 2 x 0,5 cm ‡f kotelo ‡g 17 x 11 x 1 cm

huom! Ninterndo Switchissä tallennetyyppi on SD-muistikortti

300 ## ‡a 1 lautapeli + ‡e 2 sääntövihkoa (12, 15 sivua)

300 ## ‡a 1 lautapeli (useita osia kotelossa) + ‡e 1 sääntövihko

                    -lisäksi 500 kenttään huomautus pelin sisältämistä osista

300 ## ‡a 1 palapeli

300 ## ‡a 100 pelikorttia + ‡e 1 sääntölehti

Ydinelementti tietyin ehdoin. 
  • 6.9 Sisältötyyppi
  • 6.9.1.2 Tiedonlähde
336 Sisältötyyppi
Tiedonlähde aineisto itse

Ilmaisee sisällön esitysmuodon ja sen, minkä aistin välityksellä sisältö on tarkoitus vastaanottaa.

Käytetään valmiita termejä ja koodeja: Term and Code List for RDA Content Types ja Metatietosanasto, Ekspressio, Sisältötyyppi

Termit löytyvät Alephin / Auroran valmiista osakenttien sisältövaihtoehdoista

Videopeli: Nimiö mp 06 = m = elektroninen aineisto

336 ## ‡a kaksiulotteinen liikkuva kuva ‡b tdi ‡2 rdacontent
336 ## ‡a tietokoneohjelma ‡b cop ‡2 rdacontent

Esim. Nindendo 3DS- ja virtuaalitodellisuuden pelit
336 ## ‡a kolmiulotteinen liikkuva kuva ‡b tdm ‡2 rdacontent
336 ## ‡a tietokoneohjelma ‡b cop ‡2 rdacontent

Jos pelissä on sekä 2D- että 3D-versiot:

336 ## ‡a kaksiulotteinen liikkuva kuva ‡b tdi ‡2 rdacontent
336 ## ‡a kolmiulotteinen liikkuva kuva ‡b tdm ‡2 rdacontent
336 ## ‡a tietokoneohjelma ‡b cop ‡2 rdacontent

Lautapeli: Nimiö mp 6 = r = esine

336 ## ‡a kolmiulotteinen muoto ‡b tdf ‡2 rdacontent

Korttipeli:

336 ## ‡a stillkuva ‡b sti ‡2 rdacontent

YdinelementtiE
  • 3.2 Mediatyyppi
  • 3.2.1.2 Tiedonlähde
337 Mediatyyppi
Tiedonlähde aineisto itse

Ilmaisee aineiston sisällön katsomiseen, toistamiseen, suorittamiseen ym. tarvittavan laitteen tyyppiä.
Käytetään valmiita termejä ja koodeja: Term and Code List for RDA Media Types, Metatietosanasto, Manifestaatio, Mediatyyppi
Termit löytyvät Alephin /  Auroran valmiista osakenttien sisältövaihtoehdoista

Videopeli:

337 ## ‡a tietokonekäyttöinen ‡b c ‡2 rdamedia

Lautapeli, korttipeli:

337 ## ‡a käytettävissä ilman laitetta ‡b n ‡2 rdamedia


Lisäydinelementti
(3.2 linjaus)
 
  • 3.3 Tallennetyyppi
  • 3.3.1.2 Tiedonlähde
338 Tallennetyyppi
Tiedonlähde aineisto itse

Ilmaisee tallennusvälineen muotoa yhdessä aineiston sisällön katsomiseen, toistamiseen, suorittamiseen ym. tarvittavan laitetyypin kanssa

Käytetään valmiita termejä ja koodeja: Term and Code List for RDA Carrier Types, Metatietosanasto, Manifestaatio, tallennetyyppi
Termit löytyvät Alephin / Auroran valmiista osakenttien sisältövaihtoehdoista

Videopeli:

338 ## ‡a tietolevy ‡b cd ‡2 rdacarrier
338 ## a muistikortti $b ck $2 rdacarrier

Lautapeli:

338 ## ‡a objekti ‡b nr ‡2 rdacarrier

Korttipeli:
338 ## ‡a kortti ‡b no ‡2 rdacarrier

YdinelementtiM
  • 3.16.2 Äänen tallentamisen tapa
344 Äänen ominaisuudetEi pakollinen
344 ## ‡a
digitaalinen ‡b optinen ‡2 rda
 M
  • 2.12.2 Sarjan päänimeke
  • 2.12.2.2 Tiedonlähde
490 Sarjamerkintö ei lisäkirjausmuodossa
Tiedonlähde: aineisto itse

Sarjan ja alasarjan numerointi ilmoitetaan tiedonlähteessä merkityssä muodossa

490 0# ‡a Nintendo selects

YdinelementtiM
  • mm. 2.17 Huomautukset manifestaatiosta
  • 2.17.3 Huomautus nimekkeestä,
  • 2.17.2 Huomautus vastuullisuudesta
  • 25.1 Viittauksen kohteena oleva teos
  • 26.1 Viittauksen kohteena oleva ekspressio
500 Yleinen huomautus

RDA 2.17: yleinen huomautus: on suositeltavaa laittaa pelaajien lukumäärä ja pelin osiin liittyviä lisätietoja

Videopeli:

500 ## ‡a 1-2 pelaajaa, online: 2-24 pelaajaa.
500 ## ‡a PS Vita-tuki.
500 ## ‡a Online-pelaaminen edellyttää maksullista Playstation Plus –palvelua.

Lautapeli: huomautukset pelaajien määrästä, pelin fyysisistä osista:

500 ## ‡a 2-4 pelaajaa.
500 ## ‡a Kotelon kansitekstin mukaan sisältää osat: pelilauta ; 6 pelinappulaa ; 150 korttia (93 kysymyskorttia, 50 tapahtumakorttia, 6 räpyläreittikorttia, ensilanttikortti) ; noppa ; säännöt.

 M
  • 4.4
  • 4.4.1.3 Saatavuus
  • 4.4.1.2 Tiedonlähde
506 Huomautus pääsyrajoituksista
Mistä tahansa lähteestä
ks. 049-kenttä

Aineiston käyttöön saamiselle asetettuja rajoituksia

506 1# ‡a Kielletty alle 18-vuotiailta.
506 0# ‡a Sallittu kaikenikäisille.

 M
  • 7.24 Taiteelliseen ja/tai tekniseen toteutukseen osallistujat
508 Huomautus tuotantoon osallistujista
Mistä tahansa lähteestä

Pelin kehittäjistä tieto tähän kenttään, jos sitä ei ole 245‡c -kentässä.

508 ## ‡a Pelin kehittänyt Rovio.

 M
  • 7.7 Perusohjeet kohderyhmän merkitsemisestä
521 Huomautus kohderyhmästä

Kenttää käytetään, kun halutaan määritellä, millaiselle kohderyhmälle kuvailun kohteen sisältö soveltuu.
Kentässä käytettäviä ilmaisuja löytyy Metatietosanastosta kohdasta  Kohderyhmä
(vertaa kentät 049 ja 506, joihin kirjataan kohderyhmää koskevat velvoittavat ikärajat)

521 1# ‡a Ikäsuositus: 3-7 -vuotiaille. (lautapeli) 

  
  • 3.20 Laitteisto- tai järjestelmävaatimukset
  • 3.20.1.2 Tiedonlähde
538 Huomautus järjestelmävaatimuksista
Tiedonlähde aineisto itse; merkitään ne vaatimukset, jotka poikkeavat tavallisesta tai ilmeisestä.

Laitteisto- tai järjestelmävaatimukset: tarkoittaa laitteita tai järjestelmiä, joita tarvitaan analogisen, digitaalisen tms. aineiston käyttämiseen, toistamiseen jne.
Konsolin merkitseminen ei ole pakollista kenttään 538, jos se on ilmeistä. Käytä sen sijaan 753-kenttää.

538 ## ‡a 20 Gt kovalevytilaa. (pelikonsolin nimi on jo 245-kentässä)
538 ## ‡a 3360 Mt kovalevytilaa, USB-mikrofoni. (pelikonsolin nimi on jo 245-kentässä)

 M
  • 6.11 Ekspression kieli
  • 7.12 Sisällön kieli
546 Huomautus kielistä
Mistä tahansa lähteestä

Ääniraitojen, tekstitysten, liiteaineiston kielet

546 ## ‡a Peli: englanti, ranska, italia ; pikaopas: suomi, ruotsi, norja, tanska.

YdinelementtiE
 588 Huomautus kuvailun perustasta

588 0# ‡a Nimeke levystä.

OLAC suosittelee merkittäväksi aina (s. 24-25) 
  • 9 Henkilöiden identifiointi
  • 10 Sukujen identifiointi
  • 11 Yhteisöjen identifiointi
  • 19 Teokseen liittyvät henkilöt, suvut ja yhteisöt
  • 20 Ekspressioon liittyvät henkilöt, suvut ja yhteisöt
  • 21 Manifestaatioon liittyvät henkilöt, suvut ja yhteisöt
  • 22 Kappaleeseen liittyvät henkilöt, suvut ja yhteisöt
  • 18.5 Suhteen määritteet
700 / 710Lisäkirjaus – henkilönnimi
Nimet tarkastettava: Asteri (Aleph- ja Aurora-kirjastojärjestelmissä käytettävissä), Finto: yhteisönimet, Viaf, Regina, LC Authorities

700 1# ‡a Clancy, Tom, ‡e alkuperäisidean luoja.

710 2# ‡a Air, ‡e säveltäjä.

Ydinelementti,

suomaalinen linjaus:

Kaikki vastuullisuustiedot merkitään, jotka ovat tarpeen julkaisun tunnistamiseksi tai joita pidetään muuten tärkeinä

 
  • 6.2.2 Teoksen ensisijainen nimeke
730 Lisäkirjaus yhtenäistetty nimeke

Viittaukset teokseen

730 4# ‡i Videopelisovituksen perustana (teos): ‡a The hobbit (Elokuva)
730 0# ‡i Teoksen perustana: ‡a Cars 3 (Elokuva)
730 02 ‡i
Sisältää (teos): ‡a Tales of symphonia chronicles.

  
 753 Järjestelmäkohtaiset yksityiskohdat

Tähän kenttään tieto pelikonsolista, jolla kuvailtava aineisto (manifestaatio) on pelattavissa. Suositellaan käytettäviksi osakenttiä ‡a, ‡0, ‡2
Pelikonsolien nimet listalta: https://gamemetadata.soe.ucsc.edu/
Jos peli on käytettävissä usella pelikonsolilla, kenttää toistetaan.

753 ## ‡a Sony PlayStation 4 ‡0 https://gamemetadata.soe.ucsc.edu/platform/1071 ‡2 gcipplatform
753 ## ‡a Sony PlayStation 3 ‡0 https://gamemetadata.soe.ucsc.edu/platform/1070 ‡2 gcipplatform
753 ## ‡a Sony PlayStation 2 ‡0 https://gamemetadata.soe.ucsc.edu/platform/1138 ‡2 gcipplatform

Vrt. 538-kenttä 

  
  • No labels

1 Comment

  1. Tähän: 06-13 ei videopeleissä pakollisia, 00-05 pakollisia, jotta erottuvat muista elektronisista aineistoista.