Finnassa mukana oleva organisaatio voi luoda tai tuoda oppimisen sisältöjä Finna.fi:hin ja Finna Luokkahuoneeseen kahdella tavalla:

Julkaise avointa oppimateriaalia Avointen oppimateriaalien kirjastossa!

Luo aineistopaketti opetukseen (tauolla)

  • Kehitämme uudenlaista työkalua aineistopakettien tekemiseen. Tämän vuoksi uusien pakettien aloittaminen ei ole tällä hetkellä mahdollista. Kysy lisää: finna-posti(a)helsinki.fi.
  • Olemassa olevat aineistopaketit on rakennettu Finna.fi:stä löytyvistä aineistoista suosikkilistoja hyödyntämällä. Suosikkilista on jatkossakin erinomainen työkalu aineistopaketin luonnosteluun.
  • Katso esimerkkinä aineistopaketit: Turvallisesti töissä ja Arkea asumalähiössä 1950-luvulla

Aineistopakettien tavoite

Finna Luokkahuoneen tarkoituksena on tuoda esiin Finnasta löytyviä opetukseen sopivia materiaaleja sekä tutustuttaa opettajat ja oppilaat Finnasta löytyvien aineistojen löytämiseen ja hyödyntämiseen. Finna Luokkahuoneessa nostetaan esiin organisaatioiden tuottamia aineistopaketteja (uusien pakettien tekeminen tauolla) ja avoimia oppimateriaaleja. Aineistopakettien ja oppimateriaalien avulla tietoa Finnasta löytyvistä aineistoista ja organisaatioiden asiantuntijuutta voidaan viedä koulujen ja oppilaitosten käyttöön.

Aineistopaketin luonnostelu suosikkilistoilla Finna.fi:ssä

Teeman valitseminen

Aineistopaketin tulisi innostaa uusien näkökulmien oivaltamiseen, kriittiseen pohdintaan ja oppimiseen. Seuraavia asioita on tärkeää pohtia aineistopakettia tehdessä:

  • Rajaaminen ja kohderyhmän määrittely on tärkeää. Onko paketti tarkoitettu yläkoulun historian, alakoulun kuvataiteen vai lukion maantieteen opetukseen?
  • Millaisia aineistoja organisaatiolta löytyy Finna.fi:stä ja millaisia teemakokonaisuuksia aineistoista voi rakentaa? Rajatusta aineistosta koostettu kokonaisuus voi olla oppimisen kannalta hyvin kiinnostava, jos se herättää pohtimaan, mitä aineisto kertoo ja mitä se jättää kertomatta.
  • Kannustamme organisaatioiden väliseen yhteistyöhön, jos aiheeseen liittyvää kiinnostavaa aineistoa löytyy monelta taholta. Jos haluat käyttää toisen organisaation aineistoja kokoamassasi aineistopaketissa, ota suoraan yhteyttä kyseiseen organisaatioon. Mikäli useampi organisaatio koostaa aineistopaketin yhdessä, sopikaa alussa, kenellä on vastuu aineistopaketin päivittämisestä ja ylläpitämisestä aineistopaketin kokoamisen jälkeen.
  • Kysymykset ja vastaukset: Millaisia kysymyksiä aineistopaketti voi herättää ja löytyykö paketista näihin kysymyksiin vastauksia?
  • Tavoitteen määrittely: Aineistopaketilla tulee olla määriteltynä oppimiseen liittyvä tavoite. Mitä aineistopakettiin tutustumalla voi oppia?
  • Teeman tulee sitoutua valtakunnallisiin Opetussuunnitelman perusteisiin. Löydät opetussuunnitelman sisällöt kattavasti ePerusteista. Ks. myös esimerkki historian opetussuunnitelman sisällöistä.
  • Hyödyntäkää kontaktejanne kouluihin ja opettajiin. Työskentelyn alkuun sovittu tapaaminen opettajan kanssa voi helpottaa ja nopeuttaa teeman valintaa, sen rajaamista ja sitomista opetussuunnitelmaan.

Aineistojen poimiminen suosikkilistalle Finna.fi:ssä

Suosikkilista on hyvä työkalu paketin luonnosteluun. Suosikkilistalle voi kerätä aineistopakettiin tulevat aineistot ja luonnostella valmiiksi kuvaustekstiä ja aineistojen muistiinpanoja. Hyödynnä suosikkilistaa näin:

  • Luo aluksi Finna-tunnus Finna.fi:hin. Organisaation kannattaa luoda yhteinen Finna-tunnus. Tällöin useampi ihminen voi luoda ja työstää Luokkahuoneen suosikkilistoja yhteisellä tilillä. Henkilökohtaisten Finna-tunnusten ja sähköpostiosoitteiden käyttöä kannattaa välttää, jotta henkilöstössä tapahtuvat muutokset eivät vaikuta suosikkilistojen ylläpitoon.
  • Kiinnitä huomioita aineistojen käyttöoikeuksiin. Jos mahdollista, suosi aineistopaketissa CC-lisenssoituja aineistoja. Yhtenäiset merkinnät auttavat aineistopaketin käyttäjää. CC-lisenssoitujen aineistojen käyttöön löytyy Finnassa ohjeita ja ohjevideo. Avoimet lisenssit mahdollistavat aineistopaketin laajemman käytön ja hyödyntämisen esimerkiksi markkinoinnissa.

  • Kiinnitä huomiota aineistojen laatuun, jotta aineiston käyttö opetuksessa on sujuvaa (esim. kuvanlaatu, kuvakoko, vesileimattomuus).

  • Kokonaisuus on helpompi saada yhtenäiseksi pienemmällä määrällä aineistoa. Rajaa siis näkökulma aiheeseen tarkasti. On tärkeää pohtia, millaisen tarinan poimittujen aineistojen avulla voi koostaa. Aineistojen määrä aineistopaketissa kasvaa helposti suureksi. Määrän rajaamista helpottaa, kun kirjaa jokaisen aineiston kohdalla ylös, millaisen näkökulman pohtimisen kyseinen aineisto mahdollistaa. Usean kiinnostavan näkökulman esille nostaminen onnistuu erinomaisesti jo alle 10 aineistolla. Maksimimäärän voi ajatella olevan noin 20-30 aineistoa per aineistopaketti.

  • Apunasi on Finnan ohjevideot:

Aineistopaketin tärkeät sisällöt

  • Keksi aineistopaketille kutsuva ja kuvaava, mutta samalla ytimekäs otsikko.
  • Aineistopaketin kuvausteksti
    • Millaisista aineistoista paketti koostuu (aineistotyypit). Miksi juuri nämä kyseiset aineistot on valittu?
    • Näkökulma/näkökulmia: mistä näkökulmasta aineistopakettia ja sen aihetta kannattaisi kouluissa lähestyä?
    • Tarjoa kuvauksessa sen verran lisätietoa, että oppija pääsee aiheeseen kiinni. Liian pitkää kuvaustekstiä kannattaa välttää.
  • Aineistokohtaiset muistiinpanot
    • Kuvaile aineisto aineistokohtaisten muistiinpanojen avulla. Muistiinpanot ovat opettajan apu aineiston hyödyntämiseen opetuksessa. Muistiinpanojen avulla voi avata aineistojen kontekstia ja kannustaa myös kriittiseen pohdintaan.  Ks. muistiinpanoja esim. Hotelli- ja ravintolamuseon aineistopaketista Ruokalistojen kertomaa. (Esim. valokuvat: Miten kuva liittyy tarkasteltavaan aiheeseen? Mitä kuvasta kenties puuttuu? Kuka kuvan on ottanut? Missä kontekstissa kuva on otettu ja mihin tarkoitukseen?)
  • Tehtäväideat

    • Aineistopaketin yhteyteen on hyvä kirjata muutamia tehtäväideoita tai pohdintakysymyksiä. Näiden tarkoitus on antaa opettajalle vinkkejä aineistopaketin hyödyntämiseen oppitunneilla.
    • Tehtävien määrä ja laajus on hyvä pitää tiivinä! Tehtäväideat tulevat pakettiin pudotusvalikkona eikä pitkä pudotusvalikko ei ole toimiva käyttäjälle, etenkään mobiilissa.



  • No labels